Facebook Badge

1/05/2005

Sajak khas untuk mangsa Tsunami

Peristiwa Tsunami memang sangat menyedihkan , dengan angka kematian yang semakin meningkat mengharukan perasaan, lalu aku ciptakan sajak-sajak ini khas untuk memperingati mangsa-mangsa yang maut kerana Tsunami.
aku dengar sekarang ada pula samseng taik minyak yang memperdagangkan anak-anak kecil mangsa Tsunami, aduh !!! sudahlam mereka itu menjadi trauma kerana Tsunami kini ada pulak yang ambil kesempatan. Apa nak jadi dengan manusia seperti ini , lebih baiklah mereka di telan Tsunami atau pun kita sama-sama tangkap dan rendam dia dalam laut. tak ada hati perut langsung....

Ombak besar - Aku tak pernah mendengar Tsunami
Oleh : Airmas_sz

Lalu mimpi apakah aku hari ini
Langit cerah menjadi gelita sekelip mata
Baru tadi aku mengutip timbunan ikan
Rezeki tak tersangka rupanya perangkap menerpa

Aku berdiri dengan ikan di tangan
Kala ombak itu mengumpul tenaga tiga bangunan
Aku dan anak-anak aku masih lagi lali

Kelibat ombak itu seperti raksaksa
Mahu membaham aku menjadi mangsa
Dan anak-anakku yang tidak berdosa
Lalu aku menjerit “lari, lari ombak sudah semakin tinggi”
Aku tak pernah mendengar Tsunami

Aku kejar anak-anak ku, aku kejar masa singkat itu
Dia datang menghempas ruang tidak mahu pulang percuma
Di ambilnya anakku terbang melambung
Menjerit, anakku menjerit
Bingung, aku pun bingung

Bagai mana anakku, aduhai
Bagaimana hendak aku lawan kudrat yang tak tertawan
Lepaskan, wahai ombak lepaskan anakku
Jangan kau pisahkan aku dari anak-anakku

Lalu dengan kudrat tuhan maha kuasa
Ombak besar tu pulangkan anakku
Walau hanya jasad tak bermaya
Aku terima aku terima berat dugaan ini

Tenanglah anakku
Bersama Dia yang meminjamkan kamu kepadaku
Aku masih bersyukur dengan getir pengalaman ini
Kerana aku masih dapat melihat pusaramu
Sedang beribu lagi tiada di kujung berita

sg. siput (u)
020105

Lagi satu ...

Satu Dugaan – Tsunami
Oleh airmas_sz

Tsunami ini datang mungkin
Dari satu sejarah mungkir
Bila gelora datang menyerang
Air mata ku pun berlenang

Lupa semua warga dunia
Pada rasa benci yang panjang
Bila semua insan malang
Hilang dalam satu malam

Tak terdaya aku
Lenakan mata ku ini
Melihat anak-anak kecil
hanyut dan mati

Samudera terbentang
Menjadi saksi
Kau berkuasa memungkinkan semua ini
Atas nama dugaan

Masih lagi aku berpegang
Pada takdir suratan tuhan
Hanya padaMu kami berserah
Dugaan ini sungguh parah

Sg.tanpatsunami
1/1/05

No comments: