Facebook Badge

7/06/2009

tak mau tak mau tak mau

Kamu adalah orang yang buta tuli dan tidak berhati perut, bila kamu menceceh, mencarut hanya kerana kamu dengki dengan orang. Tak baik berdengki-dengki, orang yang kuat dengki selalunya busuk hatinya, kalau badan busuk boleh pakai odorono tapi kalau hati busuk kamu telan 5 botol odorono pun tak boleh wangi.

Mana boleh kamu tahan orang nak jadi kaya, bodoh adalah perkataan yang amat sesuai kalau kamu memilih untuk menjadi papa kedana, kalau kamu mahu hidup atas belas ihsan orang , meminta-minta bantuan dari badan-badan kebajikan adalah kerja hina, jangan sekali-kali kamu menyimpan impian untuk menjadi begitu, kalau kamu mahu juga maka bodohlah kamu, ini titik.

Menjadi kaya adalah naluri manusia, sama dengan mengongkek, tak ada salahnya kalau kamu mampu, sampai lebampun orang tak kisah, tetapi sebagai manusia kita mempunyai batas-batas untuk membezakan kita dengan binatang, binatang mengongkek tak kira tempat, depan mak pak mentua pun jalan, silap silap mak pak mentua pun jalan dan ya sebelum lebam binatang tahu berhenti.

Menjadi kaya tidak salah, menjadi kaya adalah impian setiap orang, kalau kamu tanya kepada orang miskin kalau di beri peluang untuk menjadi kaya, tentu dia akan meloncat lebih tinggi dari atlet olahraga lompat bergalah.

Tetapi kalau kamu mahu menjadi kaya dengan tidak munasabah kamu memang mencari benci orang, semua orang akan marah, apa pasal kamu saja yang kaya, orang lain tak boleh, ini tidak adil, seperti binatang yang tak dapat mengongkek mereka akan marah juga, apapasal kamu saja dapat kongkek.

Menjadi kaya dengan tidak munasabah dengan menjadi atau membela toyol umpamanya adalah salah, berdosa kau tau, walau rumah kamu yang di bina dari hasil ketoyolan itu syurga idaman, tapi kamu tak dapat masuk surga dengan duit haram.

Begitu juga kalau kamu kuat rasuah, bila orang suap kamu RM8,kamu tangkap, terhina sungguh kamu dengan RM8, tetapi kalau dapat RM50 ,lain cerita, lepas beli beras rumah kamu bulan ini. Orang tu pun kamu lepaskan. Itu sebab saya kata orang semua orang mahu jadi kaya, supaya senang bagi rasuah 8 kali ganda dari RM8.

Lumrahnya, dunia ini selalu tidak adil pada orang papa kedana

kalau kamu kuat ngongkek, bagi peluang orang lain ngongkek, jangan kamu saja nak ngongkek, tidak adil, kalau kamu nak kaya bagi orang lain kaya juga, tak sia-sia kamu kaya, orang tak marah, makin sayang ada.

Akhir kata penutup bicara, Kalau kamu sudah kaya dan ber’uang’ dan kamu kedekut taik hidung masin, nak bagi orang makan roti sekaya terketar tangan, memang mencari marahlah, itulah yang..., kamu tu kan dah kena carut, Dunia ini banyak orang tak suka makan odorono.

No comments: