Facebook Badge

1/21/2009

केपाला कोक

saya tak dapat menahan ketawa bila cikgu yang namanya saya tak ingat tersenyum kepada kami, waktu itu kami baru lepas ponteng kelas main combat-combat, kat tepi sekolah

setelah menang, kami pergi ke masjid , jarak sekolah dengan masjid sepelaung, kami memang budak-budak yang dalam kategori jahat nak mampus. mak suruh belajar kami masuk hutan, konon nak jadi askar, masa kami ingat kalau nak jadi askar tak payah sekolah.

kami sampai masjid orang semua tak datang lagi jadi kami mandi-mandi kat masjid, bila orang datang kami dah kat depan , ada yang duduk tempat imam, apa lagi bila tuk siak sampai, kami kena halau mentah-mentah, sebab kami tak sunat lagi katanya, saya tersenyum sebab saya sudah.

walau saya di benarkan duduk di saf depan , saya lari kebelakang juga sebab kawan-kawan saya semua kebelakang, kami satu geng tak boleh pisah-pisah, lagi pun masa t cikgu pun baru sampai.

bila kami nampak cikgu, terus kami berebut-rebut nak bersalam, bila sampai turn saya, saya jadi tercegat, cikgu memang manis senyumnya, tapi saya geli masatu taik idungnya tergantung, nak tegur tak tergamak, nak bersalam pun rasa cuak...

esoknya ada perhimpunan, sebab ada orang komplen kami mandi kolam masjid, ini mesti tuk siak tu yang komplen, mati-mati kami tak mengaku, tapi cikgu tak percaya, kena rotan juga. aduh

No comments: