Facebook Badge

3/12/2005

Satu perjalanan yang panjang…

Mungkin kita harus belajar tentang ‘brek’, secara zahirnya fungsi brek adalah untuk memberhentikan kenderaan yang kita pandu agar jangan terlalu laju. Namun kalau di kaji secara mendalam brek juga ada falsafah yang molek.
Bagaimanakah cara yang paling afdal untuk kita brek? Apakah dengan tiba-tiba kita tekan pedal, kita terus berhenti, pastinya kita tidak mampu untuk berhenti dari kelajuan tinggi dengan tiba-tiba, pasti sekali kita akan memperlahankan kenderaan kita dengan menekan brek perlahan-lahan hinggalah kita berhenti sepenuhnya.
Sayugia di ingatkan kalau kita hendak berhenti, jangan buat gila berhenti di tengah jalan , carilah tempat yang lebih afdal untuk berhenti. Kalau rajin juga hendak berhenti di tengah jalan, penyudah yang paling pasti kita tentunya akan bersantai di Hospital Pantai kalau tidak di Hospital gomen , berbungkus dengan hensem malah Mumia padang pasir pun akan cemburu dengan kualiti balutan di seluruh tubuh kita.
Lalu apabila kita sudah berhenti, apakah tindakan selanjutnya? Apakah sudah cukup bersyukur dengan sekadar membrek tadi dan berharap semuanya akan menjadi lancar dan meneruskan perjalanan. Betulkah tindakan tadi? Jangan jadi plawok (Sorry Jones –it hit me completely…LOL).
Dalam perjalanan, sebelum kita sampai ke destinasi kita hanya akan berhenti kalau kita menghadapi masaalah atau gangguan keatas perjalanan kita tadi. Kalau perjalanan kita lancar, lalu mimpi apa kita hendak berhenti?. Kita tentu sekali berhenti untuk mengatasi masalah yang menganggu kita sepanjang penjalanan, samaada tayar kurang angin atau enjin kita sudah hampir meletup.
Kalau berani mungkin ada juga orang yang terus juga berjalan dengan enjin meletup-letup, kita tidak sepatutnya bergitu , takut nanti sesudah habis meletup dengan kelajuan maksima, kita bakal jalan sendiri seperti Fred Flintstone dengan badan kenderaan kita, sedangkan enjin kita tinggalkan jauh sekilometer di belakang, kerana enjin itu sudah tidak mahu berhenti. (Merajuk enjin tu.)
Loh kita berhenti dan kita buat pemeriksaan kalau tak mampu jangan khawatir, pak pomen ada, hantar benkel, jangan susahkan diri kita dengan menjadi tikus yang akhirnya akan punah-ranah kenderaan kita.
Tentu ada yang berkata menulis sajak sama sekali tidak sama dengan membaiki kereta, mungkin ada benarnya, kita cerita tentang sajak dan bukan kereta. Cerita di atas hanyalah rekan semata-mata tidak ada kena mengena dengan alam nyata. (Satu metofora yang runcing LOL)… Kita hidup dengan manual, semua mesti berlandaskan sesuatu, kalau kita tak ada piawai karya kita pun hanya pawai.