Facebook Badge

2/03/2007

Perangkap perjuangan

Perangkap perjuangan

di kota ini anak anak bermain senjata
menanti musuh mengawal horizon
di sini jua kedakan ledakan membara
menggegar membunuh warga nusa

apakah jeritan ini lemah untuk dimengerti
sebagai satu lambang penindasan kejam

masihkah tak kedengaran
di Bangsa Bangsa Bersatu
"mengapa masih tak bersatu"

dan akhirnya terperangkap
dengan perang perjuangan
yang tinggal bumi kontang
sisa-sisa nuclear



Sajak di atas terselit dalam antologi anti-perang pada tahun 2003, merupakan karya saya yang pertama diterbitkan, kalau pergi ke link tu baca-baca nama besar jer ada kat sana .. nama saya terkumpul di "dan ramai lagi"

Sajak itu sebenarnya saya tulis lebih lama lagi. Sama umurnya dengan lagu zubir ali yang munir yang Syatila ntah saya dah tak ingat.

Waktu itu Lebanon di serang Israel, rasanya tak payah cerita sebab sampai sekarang masih lagi ada perang. Entah bila nak damai. waktu tu saya marah sangat tu yang saya tulis sajak tu, waktu tu saya di sekolah menengah rasanya.

terima lah lagu di bawah yang memgunakan sajak di atas.. lagu rock ni .. yeah yeah ..

2 comments:

rimanilzah said...

Yeah Yeah ... saya suka mesej lagu ini.

Nizam Rusli said...

nanti la aku dengar. tak sempat.