Facebook Badge

10/23/2005

inka

Semalam hari sabtu, 22 hb Oktober 2005, hari ini Ahad, apa beza dua hari ini? …banyak, tetapi biar kita focus pada persamaan yang ada pada kedua hari tersebut , pada sabtu minggu ketiga dan ahad merupakan hari cuti pada saya (yehoo…).



Untuk minggu ini saya mendapat satu lagi cuti umum yang di gazet di negeri perak , cuti nuzul quran, oleh kerana saya ni amat suka bermalas-malas maka saat-saat bergini memang saya tunggu-tunggu, lalu tambahan pula saya ada cuti tahun yang saya sudah pohon tertapi terbatal kerana saya pergi ke Kota Kinabalu. Di tambah pula dengan cuti ganti hari ahad di KK yang saya bawa kehadapan , wah … banyak cuti ni.



Kalau nak di ikutkan dari Khamis sampai ke hari selasa saya akan bercuti selama 6 hari secara total. hari khamis tu ganti ahad lalu ...:) ..Dalam hati saya menjerit “yehoo yea yea” inka1 sesangat …



Kalau kaum ibu dinegeri Perak ini tahu saya ni sedang inka tentu sekali mereka akan menasihatkan saya agar jangan terlalu inka, sebab kita di galakkan untuk bersederhana walau suka macam mana pun kita kena suka secara sederhana… jangan inka.



Tetapi saya apa peduli ini saya punya gembira … saya nak inka ka apa ka nak jadi ungka ka itu saya punya pasal … orang lain tak perlu tahu heheh sekurang-kurangnya itu yang mengalir di perasaan saya.



Rupanya apa yang orang tua duk kata tu ada benarnya. Tiada yang benar melainkan benar belaka, mungkinkah kalau kita tidak inka maka perkara yang tak baik akan pakai gear gostan dan akhirnya perkara malang itu tak akan berlaku? (Ponder)



Pada hari sabtu pagi pagi boss saya telepon, waktu tu saya sedang bersiram (la la di, la la du). Menjawab telepon, saya di beritahu server kat pejabat saya pula kaput, saya jadi agak panik, baru minggu lepas server kat sabah kaput, sekarang ini server dalam jagaan saya pun kaput. Terpaksalah saya membatalkan cuti saya .



Yang lebih menyeramkan sebab server tak ada backup, sebab tape drive untuk buat backup tu telah terlebih dahulu kaput, selama hari ini saya hanya buat backup di dalam harddisk itu sendiri, maknanya kalau system tu kaput saya boleh buat recovery sebab harddisk masih boleh di baca.. tetapi kalau harddisk pula kaput , mungkin saya pun kaput.



Hari sabtu yang malang itu rupanya memang memberi kami orang IT sakit jantung, sebab dari pemeriksaan saya Harddisk tu memang kaput kalau pakat tengok pun tak guna, saya pun cuba mencari apa-apa solusi untuk menyelamatkan data-data yang tersimpan di dalam harddisk tu , sekaligus menyelamat kan keujudan kami kat tempat itu,



Keputusannya memang dah tak boleh di selamatkan lagi dah cuba macam macam ,ilmu dari segala gunung punya bertapa pun saya dah keluarkan , namun aura saya masih tak berapa power , yang saya boleh cakap … “aisehman we are doom”… backup yang ada lama tangan bertarikh akhir August. Arghhh … satu bulan punya data tak ada , mesti kena cincang lumat, nasib baik saya tau tempat yang boleh me’recover’ data. Saya pun telepon dan beri tahu masaalah saya kat teknisen tu,



Hardisk itu ada I/O error tetapi BIOS masih boleh baca cuma tak boleh masuk ke data harddisk. Saya minta-minta boleh di selamatkan data tu , mereka sanggup untuk periksa tetapi tak jamin boleh recover , saya ok saja , sekurang-kurangya ada kebarangkalian untuk mendapatkan data tu .



Biasanya kalau orang buat recovery harddisk, data yang di perolehi memang tidak di jamin 100% apa nak buat kalau dah nazak banyak mana yang boleh di recover pun saya terima.



Petang sabtu itu melangsaikan cuti saya



Ahad pukul 9 something-something saya dapat SMS dari boss yang memberi tahu khabar gembira data dah di recover sepenuhnya. Sejurus selepas itu teknisen tu pulak telepon memberitahu saya yang harddisk tu dah pulih, Cuma di nasihatkan saya tukar harddisk baru , pindah data dari harddisk lama … sebab kebarangkalian harddisk lama itu untuk masuk ICU sekali lagi amatlah tinggi. …alhamdullilah…



Nota :-



1 - (expresi kegembiraan yang amat sangat hingga ketahap gaban di Perak di namakan “inka”)